Tanja Skaza: Če bi bili v Ljubljani, bi bili dvakrat večji [Intervju] | Plastika Skaza d.o.o.
0
SI
Novice

Tanja Skaza: Če bi bili v Ljubljani, bi bili dvakrat večji [Intervju]

24.05.2017


V družinskem podjetju Plastika Skaza, ki je po mnenju Londonske borze med tisočimi, ki najbolj navdihujejo Evropo, bodo jutri slovesno praznovali 40-­letnico. Z direktorico podjetja Tanjo Skaza so se v časniku Finance pogovarjali o Skazini poti, uspehih, izzivih in kje se vidimo čez 10 let.

V velenjski Skazi, ki proizvaja za avtomobilsko, elektro in pohištveno industrijo ter izdeluje izdelke za dom lastne blagovne znamke, zaposlujejo prek 320 ljudi in ves čas iščejo dobre kadre. Poudarjajo, da v štirih desetletjih delovanja niso izgubili niti enega
poslovnega partnerja. Preverili smo, zakaj je tako.

Koliko partnerjev imate?
56.

Pravite, da nobenega kupca do zdaj še niste izgubili?
Ne.

Kako ste jih zadržali?
Znali smo jim prisluhniti, se prilagoditi in tudi povedati, če česa ne zmoremo. Ponujali smo jim dobre rešitve in ob njih smo rasli tudi mi. Ko smo pred petimi leti uvedli lastno blagovno znamko Skaza Style your life, smo dali kupcem vedeti, da nismo zgolj proizvajalci. Pokazali smo, da znamo tudi razviti izdelek, da znamo poslušati kupca in da nas zanima njegova uporabniška izkušnja. To pomeni, če je kupec zadovoljen in če smo mu olajšali delo oziroma našli rešitev zanj, je to potrditev, da znamo enako narediti tudi pri svoji lastni blagovni znamki.

Katerega od uspehov podjetja Skaza bi postavili v ospredje?
Predvsem mislim, da smo v teh 40 letih naredili največji napredek pri naših zaposlenih. Dovolili so si rasti, delati spremembe, ne živijo v prejšnjem času, ampak se zavedajo prihodnosti.

Če primerjate industrije, v katerih sodelujete, avtomobilsko, elektro in pohištveno, v kateri je bilo najtežje sodelovati oziroma najti kupce?
Menim, da nikjer ni težko najti kupcev, če se nanje pripraviš. Najtežje je iskati vsevprek ter s premalo informacij, kaj kupec potrebuje. Pri tem je razlika med industrijami v tem, kje želimo biti mi.

Zakaj?
Pri avtomobilski industriji je tako, da vsak želi biti zraven in rasti z njo, ker se lahko ob tem veliko nauči. Ima zelo dobro razdelana pravila in na podlagi teh avtomatsko rasteš. Posledično lahko druge kupce toliko bolje podpiraš. Najteže se prebijamo v
avtomobilski industriji, v njej je zelo pomembno, da poveš, kaj zmoreš in česa ne. Obenem je tu potrebnega precej več tehničnega znanja ter inovativnosti, kar se tiče samih materialov in drugačnih pristopov, da lahko prideš do kupca.

In kakšen je vaš največji kupec, švedski pohištveni trgovec Ikea, koliko ste se naučili od njega?
Z njimi delamo 25 let, z njimi smo rasli, se od njih učili ter jih obdržali. Morali smo jim slediti, kar pomeni, da smo morali biti odprti za nove ideje. Veliko teže kot doma je sodelovati s tujimi podjetji, saj moraš poznati njihovo razmišljanje, kulturo, najprej spoznati trg, nato ciljno skupino. Vsega tega smo se naučili od njih in tudi od drugih velikih korporacij.

Na kaj ste pri sodelovanju z Ikeo najbolj ponosni?
Da smo razvili nogice, na katerih zdaj stoji več kot 40 milijonov kuhinj. Takrat smo pokazali, da se tudi v nekem slovenskem mestu, v Velenju, lahko najdejo takšni potenciali in naredi takšen izdelek.

In kako je bilo z razvojem vaših lastnih izdelkov?
Ko smo razvili naš prvi lonček, je marsikdo rekel, da je lonček najlaže narediti. Ni res. Ta plastični lonček nadomesti marsikaj, morda že kot material, saj se ne razbije ter ga lahko uporabljamo v zunanjih in notranjih prostorih. Ob tem smo ljudem pokazali, da
znamo slediti dizajnu in kreativnosti. S tem smo pridobili druge kupce, videli so nas kot razvojnike in se zavedali, da spremljamo trende.

Ste tudi sami narekovalci trendov oziroma trendsetterji?
Da. Zelo pomembni se nam zdijo odzivi končnih kupcev. Vsak predlog, ki pride do nas, znamo slišati, saj je to pot do izboljšav. Za primer lahko dam naš domači kompostnik Organko. Konec leta oziroma v začetku prihodnjega leta bomo na trg poslali drugo generacijo organkov. Gre za izboljšano različico prvega, saj smo upoštevali želje kupcev. Prihajamo s čisto drugačnim izdelkom in želimo pokazati, da smo res trendsetterji in da je narava naš način življenja.

Kako se spopadate s posnemovalci?
Veseli smo, če nas kdo posnema. Tudi mi radi pogledamo konkurenco, vendar se zavedamo, da moramo ostati avtentični.

Pa vas kdo posnema?
Da, predvsem z barvitostjo. Tu lahko rečem, da določamo smernice, saj imamo leto za tem, ko izdamo novo linijo, cel kup sledilcev. Pokazali smo, da je pri plastiki barvitost zelo pomembna, ker si s tem tudi polepšaš dan. Radi imamo sledilce, ker poleg odziva kupcev tudi tako vemo, da nekaj delamo dobro.

Kje sicer poleg Švedske največ prodajate in kako se gibljejo deleži po segmentih?
Zelo močni smo v Nemčiji, Švici in Avstriji. Sicer pa v pohištveni industriji ustvarimo 47 odstotkov prihodkov, v elektro 40, v avtomobilski pa 13.

Slišati je, da imate novega velikega kupca iz ZDA. Lahko poveste kaj več o tem?
Imena še ne smem izdati.

Prihaja iz avtomobilske industrije?
Ne. Zanimivo, da ni iz avtomobilske.

No, kaj več pa lahko izvemo o njem?
Naš kupec bo izjemno močna ameriška multinacionalka, ki ima 800 prodajnih mest po svetu. Po drugi strani pa gre za kupca, ki dobro posluje, ima že več kot stoletno tradicijo ter je izjemno dobro naravnan na končnega kupca. To pomeni, da je izjemno trendsetterski, upravlja več znamk in je med drugim močan tudi v pohištveni industriji.

Kaj pričakujete od njega?
Najprej, da si rečemo bravo, da nas je takšen kupec opazil in meni, da tudi mi določamo trende. Da ve, kaj je naša zgodba, ker je njemu pri prodaji ta najpomembnejša. Pričakujemo, da bomo skupaj z njim rasli, se učili in bili na vseh teh trgih, kjer že deluje.

Vrnimo se k proizvodnji. Glede na to, da izvozite 90 odstotkov proizvodnje in je vaš največji kupec Ikea, kako je z uresničevanjem ideje o proizvodnji v tujini?
Imeli smo skoraj več kot 70 odstotkov dogovorjenega posla, da bi del proizvodnje prestavili v Srbijo. To smo opustili zaradi inflacije na ruskem trgu in dogovora s partnerjem. Ocenjujem, da je bolj kot proizvodnja v tujini smiselno odpiranje predstavitvenih prostorov oziroma showroomov. Tako pokažemo, da verjamemo v svoje izdelke in zakaj smo jih ponudili tudi pri njih. Naša prihodnost se namreč preusmerja v to, da želimo čim bolj graditi lastno blagovno znamko in pokazati, koliko so nam pomembni končni kupci.

Kako uspešna bi bila Plastika Skaza, če bi bila v Ljubljani?
Če sem iskrena, bi lahko rekla, da bi bila dvakrat večja. Ne samo po prihodkih, ampak bi zagotovo imeli še en sedež v drugi državi. Ko si v prestolnici, tudi razmišljaš drugače, saj si ne nazadnje obkrožen z drugimi ljudmi.

Zakaj potemtakem niste v Ljubljani?
Želimo si iti v Ljubljano in imamo načrte. Če smo Slovenci in smo ponosni na to, kar počnemo, se moramo pojaviti tudi v prestolnici.

Lahko razkrijete kaj več?
Recimo takole: v zadnjih petih letih smo uvideli, da so uporabniške izkušnje najpomembnejša vrednota, da veš, kako delovati v prihodnje. Naš izziv in obenem cilj je, da pridemo v Ljubljano ravno zato, da lahko bolje slišimo stranke.

Že iz same kampanje je vidno, da ste pri novi kolekciji za piknike Pick&Go ubrali drugačno pot. In z njimi ste že v 17 državah ter mnogih trgovskih centrih. Kje pričakujete, da boste s to kolekcijo najuspešnejši?
Res smo startali povsem drugače. Z vsakim izdelkom se naučimo nekaj novega. Preden pridejo izdelki na naš trg, doma jih predstavimo najprej, predstavimo prototipe na sejmu. Tam smo doslej dobili največ odzivov od Japoncev. Zakaj? Ker veliko stavijo na prave materiale, in ko so ugotovili, da uporabljamo reciklirane materiale in da želimo poudariti vrednost narave, smo doživeli velik uspeh. Takoj smo dobili naročilo. Drugi zelo zanimivi so bili Korejci. Ti izredno spoštujejo evropske znamke in dajejo velik pomen družinskim podjetjem. Korejec me je hotel osebno spoznati in me je najprej povprašal, kako je izdelek nastal. Hotel je začutiti tudi samo idejo o izdelku in njegovo zgodbo.

Kako se je v vašem podjetju v zadnjih 10 letih spremenilo komuniciranje? Ne samo s kupci, temveč tudi v podjetju?
Vsak zaposleni mora vedeti, katere so naše vrednote, kaj je naše poslanstvo, kaj je vizija podjetja, če ni tako, je to slabo za podjetje. Vse vodje v podjetju moramo imeti skupni imenovalec in te zgodbe prenašati na svoje sodelavce. Vse bolj smo odprti, ljudje tudi sami povedo, če česa ne razumejo. Moja vrata so odprta vsak dan. Komunikacija pred desetimi leti in danes je na drugačni ravni. Danes spodbujamo in se poskušamo transparentno pogovarjati tudi o napakah, da ljudje čutijo, da je tudi možnost za izboljšavo. Vsak mora živeti to zgodbo, če je ne, potem ni primeren za to podjetje ter je bolje zanj in za nas, da si poišče delo drugje.

Imate več preskokov tudi znotraj podjetja, z enega delovnega mesta na drugo, kot ste jih imeli včasih?
Da, vedno iščemo potenciale. Zaposlenemu, ki želi pokazati več ali preiti na drugo delovno mesto, dodelimo mentorja in skupaj preizkušamo delavčev potencial ter izpeljavo projekta.

Lahko za konec poveste, kakšna bo vaša zgodba čez 10 let?
Naš cilj je, da smo čim močnejši v lastni blagovni znamki, s katero se želimo širiti na tuje z zgodbo. Pokazali bomo, da resnično želimo spreminjati način življenja, biti za kupca najbolj uporabni ter mu ponuditi najboljšo rešitev. Pri svojih poslovnih partnerjih bomo še utrjevali pozicijo inovativnega razvojnega partnerja. S poudarki na digitalizaciji, kreativnosti in inovativnosti.

Avtor intervjuja: Mladen Miković
Objavljeno 23. 5. 2017 v časniku Finance

Arhiv novic

Favourites